Pētījums: "Saskaņa" apmaksāto "Facebook" reklāmu skaita ziņā tuvāko sekotāju apsteidz divas reizes
Laika posmā kopš 23.jūlija līdz 2.oktobrim "Re:Baltica" ar īpaša rīka "AdCollector" palīdzību apkopojusi 1940 apmaksātas reklāmas, ko priekšvēlēšanu laikā politiskie spēki izvietojuši "Facebook".
Visvairāk apmaksātu reklāmu trīs mēnešu laikā izplatījusi "Saskaņa", sasniedzot 585 reklāmas. Otrajā vietā ir partiju apvienība "Jaunā vienotība", kas izplatījusi 235 reklāmas. Tālāk seko "Progresīvie" ar 207 reklāmām, "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK ar 172 reklāmām, "Attīstībai/Par!" - 133 reklāmām, Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) - 120 reklāmām, Jaunā konservatīvā partija (JKP) - 114 reklāmām, "KPV LV" - 105 reklāmām, Latvijas Reģionu apvienība (LRA) - 100 reklāmām, Latvijas Krievu savienība (LKS) - 84 reklāmām, "LSDSP/KDS/GKL" - 56 reklāmām un "No sirds Latvijai" (NSL) ar 29 reklāmām.
Pēdējā nedēļā līdz 2.oktobrim kopumā 35 reklāmās "Attīstībai/Par!" sociālajā tīklā publicējusi kandidātu video uzrunas un aktīvi aicinājusi piedalīties vēlēšanās, vienlaikus biežāk nekā iepriekš izplatot atsevišķu partijas biedru raksturojumus. Gandrīz visas reklāmas mērķētas uz konkrēta vēlēšanu apgabala pilsētām, savukārt vēl daļa - tikai uz cilvēkiem, kas līdzīgi pašreizējiem sekotājiem. No interesantākajām mērķu grupām pieminami bērnudārznieku vecāki, medicīnas darbinieki un tie, kas ieinteresēti programmēšanā.
JKP 35 reklāmu viens no satura galvenajiem uzsvariem joprojām ir cīņa pret korupciju, to reklamējot ar pazīstamiem Jutas Strīķes un Jura Juraša citātiem. Vairums no reklāmām mērķētas uz noteiktām vēlēšanu apgabalu pilsētām, lielākoties, Rīgu. Dažas no tām mērķētas uz jurisprudencē, politikā vai latviešu valodā ieinteresētajiem.
"KPV LV" nedēļas laikā publicējusi 23 apmaksātas reklāmas. Lielās pilsētu skatu reklāmas ar KPV LV uzrakstiem ir pazudušas pavisam, un tās nomainījušas pārsvarā atsevišķu kandidātu reklāmas, visiem uzsverot, ka balss par viņiem ir balss par pārmaiņām. Vairums reklāmu mērķētas uz konkrēta vēlēšanu apgabala iedzīvotājiem.
LKS 19 reklāmās auditoriju, kā ierasts, uzrunājusi krievu valodā. Reklāmās likts uzsvars uz krievu skolu un valodas jautājumu, kā arī vienā no reklāmām apgalvots, ka policija ir aizturējusi partijas biedrus par likumīgu aģitāciju. Daļa reklāmu mērķētas uz tiem, kam patīk Nils Ušakovs (S) vai krievu valoda.
LRA pēdējās nedēļas laikā sociālajā tīklā izplatījusi 26 apmaksātas reklāmas. Starp diezgan ierastajām partijas reklāmām, kas daudz reklamē atsevišķus kandidātus, vēstot par viņu līdz šim padarīto vai plānotajiem darbiem, izceļas Jāņa Meirāna reklāma, kurš atbalsta marihuānas legalizāciju Latvijā. Tikmēr Juris Viļums reklamējas latgaliski. Vairums reklāmu mērķētas uz konkrēta vēlēšanu apgabala pilsētām.
"LSDSP/KDS/GKL" deviņu reklāmu lokā izceļamas četras - divas Valda Šakara pret Jāni Bordānu un ZZS vērstās, kā arī divas reklāmas, kas reklamē portāla "nra.lv" izveidotu vēlēšanu aptauju. Reklāmas, kā ierasts, tēmētas uz uzņēmējdarbībā ieinteresētiem cilvēkiem.
Nacionālā apvienība 49 apmaksātās reklāmas ir saturiski dažādas. Īpaši daudz šonedēļ liktas dažādas individuālās reklāmas gan no kandidātu lapām, gan partijas. Šajās reklāmās minēti konkrēto kandidātu paveiktie darbi vai īss biogrāfisks apraksts. Ar īpašu patosu izceļas "Facebook" lapā "Tautas Balsošana" liktās reklāmas. Gandrīz visas reklāmas ir mērķētas uz kandidāta vēlēšanu apgabala pilsētām. Daļa reklāmu vērsta arī uz tiem, kam interesē politika vai latviešu valoda, bet vēl dažas - uz bērnu vecākiem vai vīriešiem.
NSL pēdējā nedēļā publiskojusi teju pusi no kopējā šīs partijas izplatīto reklāmu skaita. Par skaļāko pēdējās nedēļas reklāmu pārsteigumu parūpējusies Inguna Sudraba. Uz visai vienādo NSL reklāmu fona trīs reklāmas ar motorzāģi rokās un cilvēkiem, kas dalās divās daļās, saviļņoja Latvijas interneta vidi. Bez tā, ka reklāmas domātas latviešu valodā komunicējušajiem, tās citādi mērķētas netiek.
"Progresīvie" šonedēļ izvietojuši 75 apmaksātas reklāmas. Pēdējā posmā viņi ievietojuši otru lielāko reklāmu skaitu, līdz ar to reklāmu saturs ir plašs - vizuāli atpazīstamajās reklāmās īpaši daudz vēstījumu par partijas nostāju invaliditātes politikas jautājumos, veselības un vides jautājumos. Kā ierasts, liela daļa reklāmu mērķētas uz konkrētām iedzīvotāju grupām - sievietēm, dabas aizsardzībā, NVO un sociālajos jautājumos ieinteresētajiem, bet starp interesantākajām grupām minami mazo biznesu īpašnieki un tie, kas ieinteresēti ekoloģiskā pārtikā vai mūzikas video.
"Saskaņa" ar 102 reklāmām joprojām liek pārliecinoši visvairāk reklāmu. Reklamēšanās veids nav mainījies, vizuāli līdzīgās reklāmas ievieto gan kandidāti individuāli, no tiem visvairāk nekandidējošais Ušakovs, gan partijas profils, kas dublē kandidātu reklāmas. Aktīvi tiek reklamētas tikšanās ar iedzīvotājiem. Kā vienmēr vairums reklāmu ir gan latviešu, gan krievu valodā, daļa no tām - tikai krieviski. Vairums reklāmu mērķētas uz atsevišķās pilsētās, īpaši Rīgā, dzīvojošajiem, daļa - uz krievvalodīgajiem.
"Jaunā Vienotība" šajā nedēļā publicējusi 59 reklāmas. Lielais vairums reklāmu ir no partijas profila liktas vizuāli labi atpazīstamās reklāmas ar daudzu atsevišķu kandidātu video uzrunām vai aprakstiem par kandidātiem un viņu plāniem. Reklāmas uzsver to, ka Latvija ir izdevusies valsts. Vairums reklāmu mērķētas uz cilvēkiem, kas apmeklējuši partijas lapas vai viņu interneta vietnes, vēl daļa - uz atsevišķu pilsētu iedzīvotājiem. Tāpat daļa reklāmu mērķētas uz latviešu valodā komunicējošajiem.
ZZS pēdējā nedēļā izvietojusi 46 reklāmas. Kā ierasts, vairums partijas reklāmu ir atsevišķu kandidātu reklāmas, kur atkal īpaši aktīva ir finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola, kā arī aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis. Tiek reklamēti gan līdz šim valdībā paveiktie darbi, gan grupas "Apvedceļš" koncerts. Vairums reklāmu tēmētas uz kandidāta vēlēšanu apgabala iedzīvotājiem.
Uz sarakstu