Pastiprināta patērētāju tiesību aizsardzība interneta un citos distances līgumu darījumos
Noteikumu mērķis ir nodrošināt efektīvu patērētāju tiesību aizsardzību, nosakot prasības distances līgumiem un līgumiem, kas noslēgti ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas. Tajos detalizēti atrunāta pirms līguma noslēgšanas patērētājam sniedzamā informācija, līgumos ietveramā informācija, kā arī definētas atteikuma tiesības.
Vienlaikus regulējums paredz, kādos gadījumos patērētājs nevar izmantot atteikuma tiesības, piemēram, prece tiek izgatavota pēc patērētāja norādījumiem, ātri bojājas, preci veselības vai higiēnas dēļ nevar atdot atpakaļ.
30.augustā apstiprinātie grozījumi noteikumos precizē to noteikumu daļu, kas paredz izņēmumus, uz ko neattiecas noteikumi, - finanšu pakalpojumiem, līgumiem, kurus sagatavojis notārs, tiesu izpildītājs vai tam pielīdzināma valsts amatpersona, kā arī azartspēlēm, izlozēm vai loterijām. Minētie izņēmumi ir noteikti, jo katru minēto nozari regulē speciālie normatīvie akti, kuros ir paredzētas daudz detalizētākas prasības.
Vienlaikus precizēta līgumos norādāmā informācija par precēm vai pakalpojumiem, kas attiecas uz paredzamajām izmaksām. Piemēram, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir pienākums informēt patērētāju par to, ka atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā patērētājam būs jāsedz ar preces atpakaļ atdošanu saistītās izmaksas, ja šādas izmaksas ir paredzētas.
Noteikumos noteikts, ka atteikumu tiesības nav izmantojamas, ja prece tiek izgatavota pēc patērētāja norādījumiem vai prece ir nepārprotami personalizēta. Savukārt, ja prece ir izgatavota iepriekš un, piemēram, tikai salikta kopā pēc patērētāja norādījumiem, piemēram, mēbeles vai saliekamā māja, tad šādos gadījumos patērētājs ir tiesīgs izmantot atteikuma tiesības.
Uz sarakstu