Sociālantropologs: Mūsdienās pilsētu prioritāte ir cilvēku labsajūta
"Visur pasaulē pilsētas aug, bet Rīga nepārtraukti samazinās. Tas ir paradokss, jo pasaules ekonomikas nākotne ir pilsētās un Rīgai būtu jāpadomā, ko tā dara nepareizi," sacīja Celmiņš.
Sociālantropologs norādīja, ka vēl pirms pārdesmit gadiem pilsētplānošanā dominēja tēma "Vertikāle" - stikla un dzelzsbetona augstceltnes, tad pēdējos gados sākusi dominēt "Horizontāle" - mazstāvu apbūve, platas ietves, koki, velosipēdisti utml.
"Pasaule ir sapratusi, ka iedzīvotāji ir galvenā vērtība jebkurā ekonomikā, tāpēc tiek ņemtas vērā cilvēku prasības pret dzīves vidi," norādīja Celmiņš.
Viņš skaidroja, ka iedzīvotājiem pilsētā ir nepieciešams sabiedriskais transports – ērts un drošs sabiedriskais transports ir jebkuras modernas pilsētas prioritāte.
Otra svarīgākā prioritāte ir ērtības gājējiem, norādīja Celmiņš. Piemēram, slavenais Ņujorkas Taimskvērs ir pilnībā mainījis prioritātes – no 89% automašīnu un 11% gājēju uz 11% automašīnu un 89% gājēju.
Eksperts skaidroja, ka trešā prioritāte modernā pilsētā ir veloceliņi, bet ceturtā prioritāte ir daba pilsētā. "Parki vairs nav caurstaigājami koridori, tā ir vieta, kur notiek pilsētas dzīve. Zaļais pilsētā būtiski mazina stresu," norādīja Celmiņš.
Savukārt piektā prioritāte ir pieejamība - lai pilsētas vide ir pieejama un droša vismazāk aizsargātajiem sabiedrības locekļiem, piemēram, bērniem, cilvēkiem ratiņos, cilvēkiem ar bērnu ratiņiem, veciem cilvēkiem, velosipēdistiem.
"Sestā prioritāte ir viesmīlīgs pirmais stāvs. Rīgas centrā pirmais stāvs ir diezgan pamiris. Ko tad jūs piedāvāsiet tūristiem un vietējiem iedzīvotājiem? "Akropoli" vai "Spici"? Viņiem tādas vietas ir arī savās pilsētās. Pilsētai jāpiedāvā kaut kas savs, unikāls un tieši centrā, jo tas atdzīvina pilsētas centrus un piesaista gan vietējos, gan tūristus," skaidroja Celmiņš.
"Šis ir komplekts, kas padara pilsētu patīkamu un saistošu gan tūristiem un vietējiem iedzīvotājiem, gan biznesam," piebilda Celmiņš.
Uz sarakstu