Kad vējš matos jeb sākas velosezona
Lai arī kādam mērķim mēs izvēlamies braukt ar velosipēdu, galvenais ir izvēlēties pareizo modeli, lai pārvietošanās process būtu patīkams, ne apgrūtinošs un mokošs. Lai gan šķiet, ka bez problēmām uz priekšu tiekam ar jebkura tipa velosipēdu, tā gluži nav taisnība.
Piemērs no pieredzes, kad draugu kompānijā tika plānota ekskursija ar velosipēdiem. 60 kilometri trīs dienās, nakšņošana teltīs, braukšana gan pa šoseju, gan mazāk zināmiem meža un lauku ceļiem. Rūpīgi nedēļu plānojuši braucienu, trīs jaunu cilvēku kompānija grasījās doties ceļā piektdienā, paņemot nedaudz garāku nedēļas nogali.
Diviem no šiem draugiem īpašumā bija gana labi kalnu velosipēdi, ar kuriem, pārliecināti bija braucēji, var izbraukt un aizbraukt teju jebkur. Trešajai grupas dalībniecei – meitenei – bija pilsētas velosipēds, ar ko ikdienā pārvietojusies uz universitāti. Un arī viņai šķita, ka viņas velosipēdam nav ne kādas vainas un doties šādā braucienā nebūs problēmu.
Kā pienākas, visi velosipēdi tika diezgan rūpīgi apkrauti un "nopakoti" ar nepieciešamo inventāru – teltīm, guļammaisiem, papildus drēbēm, termosiem un vēl dažādiem citiem sīkumiem, kas brauciena laikā būs noderīgi.
Pats brauciens izdevās ļoti patīkams gan jaunu piedzīvojumu, gan sajūtu un atpūtas ziņā. Tomēr, atgriežoties mājās, meitenei ar pilsētas velosipēdu nācās atzīt, ka labāk būtu bijis noīrēt kādu kalnu velosipēdu, ne doties šādā braucienā ar savu "pilsētnieku". Meža takas un smilšainie ceļi sagādāja vislielākās grūtības. Jā, pabraukt varēja un uz priekšu tika, tomēr nācās nopūlēties daudz vairāk nekā puišiem, kuri pārvietojās ar kalnu velosipēdiem!
Secinājums – lai gan pilsētas velosipēds ir lielisks pārvietošanās līdzeklis, tomēr dažādiem braucieniem, distancēm un ceļu segumiem piemēroti atšķirīgi velosipēdu veidi. Un tas nozīmē, ka velosipēda izvēle ir ļoti svarīgs posms.
Kā tad īsti izvēlēties piemērotu, sev atbilstošu velosipēdu? Galvenokārt jātiek skaidrībā ar to, cik daudz, cik bieži un kur pārsvarā ar braucamo pārvietosimies. Ja arī Tu, tāpat kā iepriekš minētā meitene, ikdienā šādā veidā dosies uz darbu vai mācībām pilsētas robežās, tad vislabākais variants patiešām būs pilsētas velosipēds.
Tā kā noskaidrojām, ka ārpus pilsētas braucienos šāds velosipēds nebūs tas labākais risinājums, tad tajās retajās reizēs var noīrēt izbraucienam piemērotāko velosipēdu. Bet ko darīt, ja zinām, ka brauksim ne tikai ikdienā uz darbu, bet arī brīvajā laikā? Ja patiesi esi pārliecināts, ka būs ekstrēmāki un aizraujošāki izbraucieni, tad vislabākā izvēle būs kalnu velosipēds. Tas ir gana labs gan braukšanai pilsētā, gan ideāli piemērots bezceļiem un dažādiem citiem ceļu segumiem, kas nav asfalts, proti, smilts, grunts u.tml.
Šie arī ir divi populārākie un galvenie velosipēdu veidi – kalnu velosipēdi jeb MTB un pilsētas velosipēdi. Kalnu velosipēds veidots tā, lai izturētu lielāku slodzi un braukšanu arī pa kalniem, dubļiem, smiltīm, mežu un arī asfaltu. Šiem divriteņiem ir arī šaurākas riepas – 26 vai 29 collu, ar izteiktu protektoru, vairākiem ātrumiem un sportiskāku sēdekli.
Savukārt uz pilsētas velosipēda braucējs sēdēs staltāk. Rati būs platāki – 28 collas, un amortizācija būs ne vien priekšējam ratam, bet arī platajam sēdeklim. Stūre šiem braucamajiem regulējama, un lielākoties tie ir aprīkoti arī ar dubļusargiem un bagāžnieku.
Noteikti esam dzirdējuši arī par citiem velosipēdu veidiem, piemēram, šosejas velosipēdiem, kas ir viegli, ātri un ar tievām riepām. Nopērkami arī trekingbaiki, kas ir fitnesa velosipēdi, tūrisma divriteņi, velosipēdi braukšanai pa BMX vai downhill trasēm un citi veidi.
Latvijas braucēju vidū tomēr visiecienītākie ir MTB jeb kalnu velosipēdi, kas piemēroti braukšanai teju visur.