Bonus-malus klase – 5 lietas, ko vēl nezināji
Ja gadījumā vēl neesi iepazinies ar šo sistēmu, tad pastātīsim 5 lietas, ko varbūt vēl nezināji par Bonus-malus klasi, bet ko būtu vērts paturēt prātā.
Ko nozīmē vārdu salikums "Bonus-malus"?
Ja gadījumā esi aizdomājies par to, ko īsti nozīmē šis apzīmējums "Bonus-malus", tad zini, ka šis termins aizgūts no latīņu valodas. Attiecīgi vārds "bonus" nozīmē "labs", savukārt vārds "malus" nozīmē "slikts". Kas ir interesanti, šo terminu izmanto ne tikai apdrošināšanā, bet arī daudzās citās dzīves sfērās, un ar "bonus" tiek apzīmēta kāda priekšrocība, savukārt ar "malus" tiek apzīmēts kāds apgrūtinājums.
Iegādājoties OCTA apdrošināšanas polisi, apdrošināšanas kompānijas vadās pēc Bonus-malus klases, lai attiecīgi noteiktu, cik izmaksās polise, aprēķinot, vai pienākas atlaides vai varbūt tomēr piemaksas.
Kā iedalās Bonus-malus klases?
Starp citu, katram autovadītājam būtu svarīgi zināt, pie kuras klases viņš pieder, lai zinātu, kurai riska klasei viņš tiek pieskaitīts. Bonus-malus klase arī parāda autovadītāja iepriekšējo braukšanas vēsturi.
Pavisam kopā izšķir 17 Bonus-malus klases:
• 1. līdz 5. Bonus-malus klase – šī ir tā saucamā malus jeb paaugstinātā riska klase, kurai tiek pieskaitīti tie autovadītāji, kuri ir izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus;
• 6. Bonus-malus klase – šajā klasē tiek ieskaitīti visi tie autovadītāji, kuri OCTA polisi iegādājas pirmo reizi. Šai klasei netiek noteikta nekāda riska grupas klase;
• 7. līdz 17. Bonus-malus klase – šī ir tā saucamā bonus jeb pazeminātā riska klase, kurā tiek iekļauti paši apzinīgākie autovadītāji, kuri regulāri pērk OCTA polisi un neizraisa ceļu satiksmes negadījumus.
Vai un kā mainās Bonus-malus klases iedalījums konkrētajam autovadītājam?
Sev piešķirto Bonus-malus klasi vari pārbaudīt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) mājaslapā, kurā vari autentificēties ar portāla Latvija.lv palīdzību.
Piešķirto Bonus-malus klasi pārskata reizi gadā (15. septembrī) visiem autovadītājiem vienlaicīgi. Pārrēķinā tiek ņemts vērā laika posms no iepriekšējā gada 1. septembra līdz tekošā gada 31. augustam.
Tā kā arī tev ir iespēja paaugstināt savu Bonus-malus klasi, tādā veidā maksājot mazāku cenu par OCTA apdrošināšanas polisi. Lai paaugstinātu savu klasi, nepieciešams tik vien, kā ievērot ceļu satiksmes noteikumus, lai neizraisītu kādu avāriju, kā arī tas, lai vismaz 275 dienas kalendārajā gadā tev būtu bijusi derīga OCTA apdrošināšana.
Kā Bonus-malus klase ietekmē transportlīdzekļus?
Katram atsevišķam sauszemes transportlīdzeklim netiek piešķirta sava Bonus-klase. Tā vietā transportlīdzekļi tiek sadalīti kategorijās jeb grupās, pēc kurām tad izvērtē katra transportlīdzekļa piederību.
Un kopā ir 7 transportlīdzekļu Bonus-malus kategorijas:
• vieglie automobiļi kategorijās V1 – V6 jeb vieglie transportlīdzekļi;
• kravas automobiļi kategorijās K1 – K2 jeb kravas transportlīdzekļi līdz 12000 kg;
• kravas automobiļi kategorijās K3 – K6 jeb kravas transportlīdzekļi virs 12000 kg;
• autobusi kategorijās A1 – A2 jeb autobusi līdz 12000 kg;
• autobusi kategorijās A3 – A4 jeb autobusi virs 12000 kg;
• motocikli kategorijās M1 – M2 jeb motocikli un mopēdi;
• traktortehnika kategorijās TR1 – TR2.
Ja, piemēram, cilvēkam īpašumā ir vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi, jārēķinās ar to, ka uz tiem attieksies vienota Bonus-malus klase, tāpēc, ja būs gadījies izraisīt ar vienu automašīnu satiksmes negadījumu, tas atstās iespaidu arī uz pārējām automašīnām, un attiecīgi uz to apdrošināšanas izmaksām.
Vai Bonus-malus klase ietekmē arī KASKO polises cenu?
Nav noslēpums, ka Bonus-malus klase ietekmē OCTA polises cenu, tomēr jāņem vērā, ka informācija par to, kurā Bonus-malus klasē atrodies, var ietekmēt arī izmaksas tavai KASKO polisei, īpaši gadījumos, ja esi izraisījis vienu vai pat vairākus ceļu satiksmes negadījumus. Attiecīgi apdrošinātājs var pieprasīt augstāku cenu arī par KASKO apdrošināšanu.
Uz sarakstu