Banner 980x90

Hibrīdauto pret “parastajām” automašīnām: galvenās atšķirības un priekšrocības

Pēdējo gadu laikā hibrīdauto popularitāte ir ievērojami augusi – iemesli šai tendencei ir vairāki, tomēr galvenais faktors ir ievērojami labāka degvielas ekonomija, salīdzinot ar “tradicionālajiem” auto ar iekšdedzes dzinēju. Grūti nepieminēt to, ka hibrīdauto ir dabai daudz draudzīgāka izvēle, kas sakrīt ar ambiciozajiem Eiropas mērķiem sasniegt klimatneitralitāti, kā arī ļauj autovadītājiem ietaupīt uz ceļa nodokli.

Tomēr – kā tad īsti hibrīds atšķiras no “parastās” automašīnas ar iekšdedzes motoru? Uz šo un vēl citiem jautājumiem par hibrīdauto priekšrocībām un atšķirībām atbildēsim raksta turpinājumā.

Kas ir hibrīdauto?

Hibrīdauto ir automašīna, kas aprīkota gan ar iekšdedzes dzinēju, gan ar elektrodzinēju un akumulatoru. Izmantojot abas tehnoloģijas, tiek samazināts kaitīgo izmešu daudzums un uzlabota degvielas ekonomija. Citiem vārdiem sakot, hibrīdauto apvieno labāko no abām pasaulēm – no tradicionālajiem iekšdedzes motoriem un no elektromotoriem. Tieši tāpēc hibrīdauto ir izcila izvēle tiem, kas vēlas ieekonomēt uz degvielas izmaksām un izbaudīt citas elektriskā dzinēja priekšrocības, tomēr nav gatavi pilnībā pāriet uz elektroauto.

Hibrīdiem gluži kā “tradicionālajiem” auto joprojām ir degvielas bāka, tāpēc arī hibrīdauto ir nepieciešams regulāri uzpildīt degvielu. Parasti efektīvais elektriskais motors “palīdz” iekšdedzes motoram iekustināt automašīnu lēnos sastrēgumos, un, kad ir sasniegts lielāks ātrums, tad automašīna pārslēdzas uz iekšdedzes dzinēju. Turklāt jāpiemin, ka mūsdienu hibrīdi spēj izmantot gan elektromotoru, gan iekšdedzes motoru vienlaicīgi. 

Kādi ir galvenie hibrīdauto veidi?

 


Foto: Porsche.lv

Galvenā atšķirība starp hibrīdauto veidiem ir tā, kā tiek uzkrāta un izmantota elektroenerģija. Piemēram, atsevišķus hibrīdauto (“plug in”) ir iespējams uzlādēt gluži kā elektromobiļus, tomēr “mild” hibrīdus nav iespējams uzlādēt. Plašāk par galvenajiem hibrīdauto veidiem raksta turpinājumā.

Paralēlās sistēmas hibrīdi

Uzsākot braukšanu ar paralēlās sistēmas hibrīdu, tiek izmantots tikai elektromotors (līdz aptuveni 30 kilometriem stundā). Piemēram, sēžot rīta vai vakara sastrēgumos Rīgā, hibrīdauto izmantos tikai elektromotoru, ļaujot būtiski ieekonomēt uz degvielas izmaksām. Kad tiek sasniegts lielāks ātrums, tad darbu pārņems iekšdedzes dzinējs. Hibrīdauto ar paralēlo sistēmu uzkrāj enerģiju, kad tiek bremzēts vai atlaists akseleratora pedālis, tāpēc to nevajag speciāli uzlādēt.

Vidējā līmeņa jeb “mild” hibrīds

“Mild” hibrīdu varētu nosaukt par visvienkāršāko hibrīdauto veidu, jo, braucot ar šādu hibrīdu, vienmēr darbosies arī tradicionālais iekšdedzes dzinējs. Citiem vārdiem sakot, vidēja līmeņa hibrīds darbojas gluži kā jebkurš cits hibrīds, tomēr tas nevar darboties tikai un vienīgi ar elektromotora palīdzību.

“Range extender” jeb distances pagarināšanas sistēmas hibrīdauto

Šīs tehnoloģijas kodolā ir elektromotors, savukārt iekšdedzes dzinējs kalpos kā ģenerators elektriskajam motoram – šādā veidā tiek panākta lielāka maksimālā nobraucamā distance.

Spraudņa tips jeb “plug in” hibrīds

Modernākā hibrīda sistēma, kas pietuvina hibrīdu vēl tuvāk elektroauto statusam. Lai uzlādētu šī tipa hibrīdauto akumulatoru, būs nepieciešams to pieslēgt pie uzlādes stacijas vai elektrības vada mājās – gluži kā elektroauto. “Plug in” sistēmas hibrīdiem ir lielāks akumulators nekā tradicionālajiem paralēlās sistēmas hibrīdiem, un tieši tādēļ ar elektromotoru šāds spēkrats spēs braukt ne tikai pilsētā, bet arī uz šosejas.

Svarīgākās hibrīdauto priekšrocības un atšķirības, salīdzinot ar “tradicionālajiem” spēkratiem

 


Foto: Porsche.lv

  • Lielāka degvielas ekonomija. Salīdzinot ar līdzīgu klasisko benzīna vai dīzeļa modeli, hibrīda versija vienmēr būs ekonomiskāka. Nevar noliegt to, ka hibrīds ir dārgāks, tomēr ilgtermiņā uz degvielas rēķina papildu izmaksas atmaksājas. Piemēram, bāzes Porsche Cayenne ar V6 iekšdedzes dzinēju kombinētajā ciklā vidēji patērē 12,1–10,8 l/100 km, savukārt Cayenne E-Hybrid modelis – 1,8–1,5 litrus uz 100 kilometriem.
  • Hibrīds ir dabai draudzīgāka izvēle. Lai arī cik ļoti esam pieraduši pie klasiskā iekšdedzes dzinēja, hibrīdauto un elektroauto ir nākotne. Salīdzinot ar “parastajiem” modeļiem, hibrīda versijas izdala mazāk kaitīgos izmešus un ir kopumā dabai daudz draudzīgāka izvēle. Tam arī ir praktiskā puse – dabai draudzīgākiem auto Latvijā ir ievērojami lētāks ceļa ekspluatācijas nodoklis.
  • Tas ir vareni jaudīgs. Līdzās benzīna dzinējam hibrīdiem ir jaudīgs elektrodzinējs, kuram visa jauda ir pieejama arī tad, kad apgriezieni minūtē atrodas pie nulles. Praktiski tas nozīmē to, ka hibrīds spēj “ieskrieties” krietni raitāk nekā līdzvērtīgs modelis ar iekšdedzes dzinēju. Piemēram, Porsche Panamera hibrīds no nulles līdz simtam ieskrienas vien 4,4 sekundēs, savukārt bāzes Panamera tas pats attālums aizņems 5,6 sekundes. Ja runājam par zirgspēkiem, tad hibrīdi arī šajā jomā izkonkurē “klasiskos” modeļus, piemēram, Panamera 4 E-Hybrid ir 464 Zs jaudīgs sporta auto (salīdzinājumam – par 134 Zs jaudīgāks nekā bāzes versija).
  • Hibrīds ir izcili piemērots braukšanai pa pilsētu. Ikviens autovadītājs zina, ka lēna braukšana sastrēgumos pilsētvidē audzē automašīnas “apetīti”. Tomēr tā gluži nav taisnība, ja runājam par hibrīdiem – tieši otrādi, braucot lēni pa pilsētu un bremzējot, tiek saražota papildus elektrība. Tas nozīmē to, ka, “sēžot” sastrēgumos ar hibrīdu, ir iespējams ieekonomēt pat vairāk degvielas, padarot šādu spēkratu prefekti piemērotu pilsētniekiem.
  • Tas apvieno labāko no “klasiskās” automašīnas un elektroauto. Hibrīdauto tiešākajā nozīmē apvieno labāko no abām “pasaulēm”, izmantojot gan elektriskā motora, gan iekšdedzes dzinēja priekšrocību. Praktiski hibrīdauto lietošana nav gluži citādāka, salīdzinot ar klasiska auto, tāpēc nebūs jāaizraujas uzlādes punktu meklēšanu – jūs vienkārši iegūsiet ekonomiskāku un jaudīgāku benzīna automašīnu.

Porsche hibrīdi un elektroauto – eleganti un jaudīgi, bet arī ekonomiski

Nereti automašīnu ražotāji pārāk daudz eksperimentē ar hibrīdu vai elektroauto dizainiem – daži no tiem izskatās vienkārši negaumīgi. Hibrīda un “electric” Porsche apvieno leģendāro Porsche dizaina valodu ar jaunākajām teholoģijām, piedāvājot jaudīgas, taču ekonomiskas automašīnas. Piepildi sapni par Porsche – ienāc Porsche.lv vai apmeklē Porsche centru Rīgā, kur ir pieejami ne tikai jaunie auto, bet arī mazlietoti hibrīdauto. Jaunā Cayenne E-Hybrid hibrīdauto cenas ir, sākot no 105 700 eiro, savukārt Panamera 4 E-Hybrid – sākot no 119 990 eiro.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)