Biļešu cenu pieaugums vairāk skars tālo maršrutu pasažierus

"Jaunais tarifu plāns, kas tapis sadarbībā ar Satiksmes ministriju, konceptuāli atbalstīts tikšanās laikā ar pasažieru pārvadātājiem. Plānots, ka jaunie tarifi stāsies spēkā 1.aprīlī. Tarifu kāpums vairāk skars tos pasažierus, kuri pārvietosies garos starppilsētu maršrutu posmos, bet īsākos maršrutu posmos biļešu cenas pat samazināsies uz pazeminātās iekāpšanas maksas rēķina," viņa teica. Plašāku informāciju par jauno tarifu plānu, kuros maršrutos un tieši par cik palielināsies vai samazināsies braukšanas biļešu cenas, direkcija sola marta vidū.
Tarifu izmaiņas, nelegālo pārvadātāju darbības ierobežošana un autoostu reorganizācija ir valdības plānā iekļauti pasākumi, kurus nepieciešams īstenot, lai iekļautos samazinātajā valsts finansējumā. Šogad kopējais dotācijas apjoms sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, salīdzinot ar 2011.gadu, ir samazināts par aptuveni pieciem miljoniem latu, savukārt pēdējo četru gadu laikā finansējums ir sarucis no 74,4 miljoniem latu 2008.gadā līdz 46,6 miljoniem latu 2012.gadā.
Maļuha stāstīja, ka šajā laika periodā īstenotais taupības pasākumu plāns, tostarp pārvadātāju pakalpojumu pašizmaksas pārskatīšana, maršrutu tīkla optimizācija, nav pietiekams, lai iekļautos būtiski samazinātajā finansējumā, tādēļ autopārvadātāji, plānošanas reģioni, Satiksmes ministrija un Autotransporta direkcija izstrādāja jaunu priekšlikumu kopumu taupības pasākumiem, kas pērnā gada nogalē akceptēts arī valdībā. Neliels tarifu kāpums - 5% līdz 7% apmērā - starppilsētu nozīmes pārvadājumos ir iekļauts šo pasākumu skaitā.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Ivo Ošenieks portālam Pilseta24.lv iepriekš sacīja, ka līdz ar gaidāmo braukšanas biļešu cenu pieaugumu šogad atsevišķos reģionos varētu samazināties ar sabiedrisko transportu pārvadāto pasažieru skaits. Jautāts, vai biļešu cenu pieaugums veicinās pasažieru skaita samazināšanos, kad tie izvēlēsies privāto transportu vai tā dēvētos nelegālos pārvadātājus, Ošenieks piebilda, ka degvielas cenu ietekmē arī šiem pārvadātājiem pieaug izmaksas. "Krass pasažieru skaita samazinājums – tāda prognoze mums nav. To rādīs dzīve. Tas arī ir jāskatās pa reģioniem. Es domāju, ka ir reģioni, kuros cilvēki var atļauties par sabiedriskā transporta pakalpojumiem maksāt šos 5-7% vairāk, bet noteikti ir arī reģioni, kuros cilvēkiem līdzekļi nav tik daudz," viņš sacīja.
Jau vēstīts, ka pēc Satiksmes ministrijas aprēķiniem no šā gada 1.aprīļa plānotā braukšanas tarifu izmaiņa starppilsētu nozīmes vilcienu un autobusu maršrutos par 5 līdz 7% tikai daļēji spēs atrisināt būtisko finansējuma nepietiekamību – ekonomiskais ieguvums no tās šogad būs apmēram 1,80 miljoni latu, taču kopējais paredzamais iztrūkums par šo gadu un pērn nesegtajiem pārvadātāju zaudējumiem būs lielāks.
Satiksmes ministrija kopā ar pārvadātājiem meklē iespējas kā ietaupīt - autoostu sistēmas reorganizācija, tā dēvēto nelegālo pārvadātāju darbības ierobežošana un sociālās drošības tīkla stratēģijas pasākumu pārskatīšana ir galvenie risināmie jautājumi, plānojot pasažieru pārvadājumus turpmāk.